SimrishamnsNytt

Bevattningsförbud i Simrishamn från 26 juni

Bevattningsförbud i Simrishamn från 26 juni
Foto: Österlen VA (Google Places)

Simrishamn inför bevattningsförbud för att spara vatten under hög förbrukning.

Annons

Bevattningsförbud i Simrishamns kommun från 26 juni

Simrishamns kommun har infört bevattningsförbud från och med den 26 juni på grund av höga vattenförbrukningsnivåer som närmar sig vattenverkens maxkapacitet. Förbudet gäller alla som är anslutna till det kommunala vattennätet och innebär att vatten endast får användas för mat, dryck och personlig hygien. Det är förbjudet att använda högtryckstvätt, spola altaner, fylla pooler eller använda vattenspridare och slangar för bevattning.

De som har egen brunn omfattas inte av förbudet, men uppmanas ändå att vara sparsamma med vattenanvändningen eftersom grundvattennivåerna är låga och påverkar även privata brunnar. Bevattningsförbudet gäller tills vidare och syftar till att säkerställa att vattenresurserna räcker för alla invånare i kommunen.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle