SimrishamnsNytt

Vide broar i Simrishamn återinvigs efter renovering

Bilden är ett närfoto av en tegelfasad. I mitten av bilden finns en rektangulär, mörkgrå skylt med vit text som stavar "SIMRISHAMN". Ovanför skylten sitter ett fönster med vita karmar, delvis öppet på vänster sida. Över och under skylten samt runt fö
Illustrationsbild: MICHAEL ERHARDSSON - Mostphotos

Vide broar öppnas igen efter omfattande renovering i Simrishamn.

Annons

Vide broar i Simrishamn återinvigs efter renovering

Efter ett omfattande renoveringsarbete är Vide broar åter öppna för gång- och cykeltrafik. Den nyrenoverade stenvalvsbron över Tommarpsån, som är en viktig länk mellan Simrishamn, Tobisvik och de omkringliggande naturområdena, invigdes måndagen den 8 juni. Renoveringen har syftat till att bevara bron för framtiden, stärka dess konstruktion och minska risken för skador orsakade av erosion och kraftiga regn.

Invigningen leddes av Anders Johnsson (M), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, och besökare kunde ta del av berättelser om platsens historia från antikvarie Ulrika Wallebom och kommunantikvarie Paulina de Vries. Projektledare från samhällsbyggnadsförvaltningen delade även med sig av insikter kring renoveringsarbetet. Evenemanget hölls vid Vide broar i Tobisvik och bjöd på äppelcider och lättare tilltugg.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle